Registratie BSN nummer, BTW Nummer etc

Registratie BSN nummer, BTW Nummer etc

Hallo community,

 

Na Corona heb ik mijn advertentie weer geactiveerd. Ik ben nu 8 jaar host en heb het altijd heel fijn gevonden om mensen te hosten. En mijn gasten ook! (zie reviews).

 

Ik verhuur in Amsterdam en daar zijn nu allerlei nieuwe regels. Ik heb mij aangemeld bij de Gemeente Amsterdam en heb een registratienummer, heb een vergunning voor verhuur en heb mij aangemeld voor toeristenbelasting.

 

MAAR

 

Ik krijg van Airbnb een melding over btw nummer?? (zie hieronder)

"Als je bent geregistreerd bij de Europese Commissie, kan de verificatie tot 48 uur duren. We sturen je een e-mail zodra de verificatie is afgerond. Meer informatie over btw-nummers vind je hier."

 

Ik moet een btw nummer invoeren? Ik heb geen btw nummer. Ik ben geen en heb geen bedrijf, dus ook geen btw nummer. Ik verhuur als particulier slechts 1 kamer in mijn woning voor maximaal 30 dagen. 

 

Hoe zit dit?

Groet,

 

Jack Vilijn

 

 

11 Antwoorden 11
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Wellicht dat @Mieke0 en @Mirjam0 hier meer over weten. 

 

Ik heb ze allebei even voor je getagd @Jack2549 — hopelijk krijgen ze een notificatie

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Mieke0
Level 9
Amsterdam, The Netherlands

Vervelende is dat de KvK wil je registreren met een BTW nummer; het hoeft niet van de gemeente Amsterdam en sowieso gaat dit pas werken als je meer dan 1400 aan BTW kwijt ben en dat is vaak pas na 20.000,- opbrengst

Mieke0
Level 9
Amsterdam, The Netherlands

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

ja hoor!  notificatie komt keurig  in  m'n inbox🤗

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

 @Jack2549  Als je  verhuurt ben je sowieso met BTW plichtige  actviteiten bezig .

 

Citaat  uit de website van de belastingdienst:

 

'Geen ondernemer voor inkomstenbelasting, wel voor de btw

Het kan zijn dat u geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar wel voor de btw. Bijvoorbeeld als u wel omzet hebt, maar geen of weinig winst maakt.'

 

Hier lees je er alles over: 
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_d....

 

 Zolang je nog geen Omzetbelastingnummer hebt,  zou je kunnen proberen je Burger Service Nummer in te vullen. (BSN)
 Het  is misschien ook handig  om  een eenmalig advies  te vragen  over  wat je moet doen bij een fiscaal adviseur . dan weet je wat voor jou  raadzaam is.

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

 @Jack2549 : en  wordt lid van Amsterdam Gastvrij,  daar zijn regelmatig bijeenkomsten en  nieuwsbrieven met informatie over  regelgeving, acties tegen  overdreven regelgeving in Amsterdam en hoe we  als  bonafide hosts weer een  geaccepteerde  plek kunnen krijgen in de toeristische wereld . www.amsterdamgastvrij.com

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Jack2549!

 

Heb je toevallig de berichten van @Mirjam0 en @Mieke0 gezien? 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Nogmaals dank voor de reacties hier @Mirjam0 @Mieke0! Ik hoop dat @Jack2549 ze heeft gezien 😊

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Mieke0
Level 9
Amsterdam, The Netherlands

Laat je horen hoe het afloopt?

dnk

Mieke

Hoi Mieke,

 

Mijn eerste boeking is uitgekeerd. Dus alles lijkt goed te gaan. 

 

Hoe werkt dat voor jullie? moesten jullie ook dat btw nr invullen? 

grrjs,

 

Jack

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

@Jack2549 : Gefeliciteerd met je eerste afgeronde boeking!
Ja ik heb mijn BTW -identificatie nummer ingevuld  (niet te verwarren met het Omzetbelasting nummer )

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf