Wel of geen btw nummer opgeven zonder inschrijving kvk

Annemarie273
Level 2
Domburg, Netherlands

Wel of geen btw nummer opgeven zonder inschrijving kvk

Hi! Ik ben net begonnen met verhuren en heb een vraag over het opgeven van het btw nr.


Eerst had ik nog geen btw nr opgegeven en kwam er op de btw factuur van een boeking netjes een bedrag te staan aan servicekosten en een btw bedrag (servicekosten kon ik in mijn btw aangifte opboeken als kosten en btw hierover terugvorderen). 

 

Vervolgens heb ik mijn btw nr ingevoerd in mijn account. Bij de boekingen die daarna gemaakt zijn kwam geen btw bedrag meer te staan op de btw factuur. Echter ben ik wel btw plichtig en moet ik elk kwartaal btw aangifte doen. Waarom staat na het invullen de btw niet meer op de btw factuur uitgesplitst? Ik moet toch gewoon btw betalen (die ik daarna kan terug vorderen?)

 

En ben ik met mn air bnb (tiny house in de tuin) verplicht om mn btw nummer op te geven (geen inschrijving kvk en niet primaire inkomstenbron)? Alvast dank voor reacties!

2 Antwoorden 2
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

@Mirjam0 @Mieke0, sorry for de tag, maar hebben jullie misschien tips? 🙏

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Hoi @Annemarie273 .

 

Je zegr dat je BTW plichtig  bent en je hebt een BTW nummer.  Voor de verhuur van je Tiny House. zou het best kunnen dat je daarvoor geen BTW verschuldigd bent, omdatdit  inkomsten uit onroerend goed  is. Vraag dat voor alle zekerheid even na bij je. accountant >
 Je betaalt wellicht BTW over een andere inkomstenbron? Misschien ben je ondernemer of zzp'er?  Als  blijkt dat je inkomsten uit verhuur onder Box 3 vallen ,  mag je geen BTW vragen en ook. niet verleggen dus dan moet je je BTW nummer wer weg halen bij Airbnb  
Wanneer je je  BTW nummer hebt doorgegeven,  wordt de BTW 'verlegd' dwz. Airbnb hoeft vanuit Ierland geen BTW aan jou te vragen,  zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_m...

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf